onsdag 4. august 2010

Glimt fra fortiden

Sist søndag tok jeg en tur til Kongos nasjonalmuseum her i Kinshasa. Det vil si, jeg kom ikke helt inn for å se samlingen, det får bli neste gang. Det var litt uklart om det var fordi jeg kom etter åpningstiden, om det var fordi strømmen hadde gått og de som jobbet der derfor hadde gått hjem for dagen - eller om det faktisk ikke var noen der som hadde nøkkel. Alle disse problemene ble presentert. Men jeg var heldig og fikk en liten omvisning utendørs. 

Jeg fikk se denne statuen av Leopold II.

Og denne statuen av Henry Morton Stanley, som jeg ikke kunne unngå å tenke var i en meget passende tilstand. På avstand kunne man også se båten hans, som er i ferd med å bli restaurert.

På denne kirkegården for "nybyggerne som bygget Kongo" var det flere norske navn på den nylig restaurerte tavla med oversikt over dem som er gravlagt der, men bare én kongoleser.

Som om dette ikke var nok for å bli litt trist over Kongos historie, så kan jeg legge til at museet ligger der Mobutu hadde sitt palass og sin egen private dyrehage. Nå ligger det stort sett øde, utenom der noen av vaktene dyrker kassava. 

På Mobutus tid var det konserter og teateroppsetninger her. Den siste konserten var i følge guiden i 1983, og selveste Miriam Makeba skal ha spilt her. 
Guiden Hénri hadde imponerende kunnskaper, og håper forsiktig at området skal kunne rehabiliteres sånn at kongolesere kan få bruke det. En park kanskje, med mulighet til utendørs konserter? Mais c´est une question de ressources, Madame, vi vet ikke hvor vi skal få pengene fra. Han lovet meg at jeg skulle få se samlingen neste gang. 

3 kommentarer:

  1. Welcome back, sweet Congo frog !

    Indeed, I have also been to that museum and found it a rather surreal place. I mean... Nice place, interesting enough, very well kept, meaning that some effort and investmnet must have gone into it.

    But why so isolated, so little known by the Congolese ? Is it because few care about their history ? Why is the Government not trying to revive history as a matter of national pride, or did not manage ? Well, not that there is much in their history to be proud about, but they could still find something to make people proud about their country... Mobutu did, or at least tried, and most leaders in Africa do the same.

    Be well and please keep posting.

    SvarSlett
  2. Hej, tack för otroligt välskriven och lärorik läsning! Ser fram emot flera inlägg. / Carolin

    SvarSlett
  3. Artig, artig, Kongofrøken! Mere! Jeg lurer på alt, jeg. Hva gjør barna etter skolen? Hvordan ser det ut på universitetene, hvis disse fungerer? Hva er de mest populære universitetsfagene? Flytter ungdom hjemmefra, eller blir de boende i familiene sine? I tillegg har jeg hatt problemer med å forstå hva pagne egentlig er. Er det egentlig et mål eller er det selve stoffet, eller er det ordet for begge deler? og hvordan går det med de lokale skredderne versus importert prêt-à-porter fra Kina? Gatemoten?

    SvarSlett