onsdag 3. februar 2010

Kongolitteratur

(Fiskere som synger og lager mystisk stemning på Lake Kivu)

Visste dere at Kongo er like stort som Portugal, Spania, Italia, Frankrike, Sveits, Belgia, Luxembourg, Nederland, Tyskland, Østerrike, Danmark og Polen tilsammen? Det er ikke bare størrelsen som er fascinerende, det er også et ekstremt vakkert land med en mørk historie. Kanskje det er derfor det er skrevet så mange bøker om Kongo. Jeg har lest noen av dem, og det vil jeg gjerne anbefale dere også å gjøre. 

Den mest kjente er kanskje klassikeren Mørkets hjerte av Joseph Conrad som jeg fikk i gave av snille kolleger før jeg dro fra Norge. Boken er basert på forfatterens egne erfaringer, og hovedpersonen Mr Marlow er kaptein på en dampbåt som reiser på den tilsynelatende endeløse Kongoelva for å hente den mystiske Mr Kurtz – mannen bak sitatet “The horror! The horror!”.

Tittelen på Michela Wrongs bok In the footsteps of Mr Kurtz har selvsagt blitt inspirert av Conrad, og handler om Kongos mangeårige diktator Mobutu. Eller, Mobutu Sese Seko Kuku Ngbendu Wa Za Banga (the all-powerful warrior who goes from conquest to conquest, leaving fire in his wake) som han kalte seg selv da landet het Zaïre. Michela Wrong bodde flere år i Kongo som journalist for Financial Times. Boka er velskrevet og velinformert – og for min del var det viktig å forstå Mobutu-årene for å forstå det uføret som Kongo er i nå.

Kongos brutale kolonihistorie beskrives best av Adam Hochschild i Kong Leopolds spøkelse. Hochschild er historiker og boken er av høy akademisk kvalitet –men den kan leses som en roman. For dem som er interesserte i konflikten som har herjet i Kongo siden midten av 1990-tallet gir Great Lakes eksperten Gérard Pruniers bok From Genocide to Continental War eller  Thomas Turners The Congo Wars god oversikt.

Romanen The Poisonwood Bible av Barbara Kingsolver ble jeg helt oppslukt av, og jeg har nettopp startet på nobelprisvinner V.S. Naipuls  A bend in the river og gleder meg til å fortsette.

Det finnes også et utvalg reiseskildringer fra Kongo. Tim Butcher (som forresten var naboen min da jeg bodde i Midtøsten – liten verden) skrev Blood River etter å ha fulgt Henry Morton Stanleys reiserute gjennom Kongo i 2004.

Hvis noen får lyst til å ta seg en tur til Kongo har Bradt en god reiseguide. Men vær obs på at situasjonen forandrer seg hele tiden, sånn at det ikke er sikkert at informasjonen stemmer med virkeligheten. Det samme kan sies om dette sitatet:  
 “Forresten skal jeg si dere at i Kongo er det ikke et eneste menneske som snakker sant. De bare lyver hele dagen. Begynner klokka sju om morgenen og holder på helt til kvelds. Så hvis jeg skrøner litt av og til, så kommer det av at jeg har vært litt for lenge i Kongo.” 
- Pippi Langstrømpe i Astrid Lindgrens bok Pippi Langstrømpe, 1. opplag 1945, side 15.

Noen som har flere tips?

2 kommentarer:

  1. Har lest ei bok av Tomm Kristiansen som heter "Mørk Safari. Beretningen om Henry M. Stanley", hvor mesteparten av handlingen foregår i Kongo. Syns å huske den var bra, og Stanley kommer ikke akkurat ut av det med omdømmet i behold.

    SvarSlett
  2. Oooh... jeg absolutt hatet Heart of Darkness. Det er noe av det seigeste jeg har lest. Men så var det heller ikke noen valgfri opplevelse, jeg måtte lese den til engelskundervisningen i Texas.

    Men pippi er fin! Og skal jeg anbefale en afrikabok, må jeg innrømme at jeg er spesielt svak for "Ibenholt" av Kapuscinski. Han er kanskje også en tur i Kongo, er han ikke?

    SvarSlett